Vanliga frågor

Föreningslokaler

  • Det är områdesföreningen som handhar uthyrning och skötsel av föreningslokalerna. För att komma i kontakt med din områdesförening kan du kontakta oss, se efter kontaktinformation vid entréer eller söka online.

  • Endast bostadshyresgäster i området eller boende inom SSSB:s bestånd med giltiga hyreskontrakt har rätt att hyra/använda föreningens lokaler. Föreningen ansvarar för att bostadshyresgästerna i området på lika villkor ges möjlighet att nyttja lokalerna.

  • Ansvaret ligger på områdesföreningen. Du som hyr av områdesföreningen är skyldig att
    lämna lokalen i det skick den var i då du hyrde den.

    Reparationer och liknande sköts av SSSB. Alla ingrepp/renoveringar/ommålningar måste godkännas av SSSB innan de utförs. Arbetet måste utföras fackmannamässigt.

    Områdesföreningen ansvarar att utrymningsvägar och liknande ej blockeras samt att allmän ordning, hygien, buller m.m. enligt gällande lagar och andra föreskrifter iakttas.

  • Områdesföreningen faktureras om det har det varit utryckning av störningsjouren till en föreningslokal. Det är därför viktigt att depositionen som betalas av den som hyrt lokalen täcker utryckningskostnaden.

    Kontakta hyresvärden för aktuellt belopp.

  • SSSB har en sedvanlig fastighetsförsäkring på lokalerna. Denna försäkring omfattar inte de inventarier som förvaras i föreningslokalen och som ägs av områdesföreningen. För dessa ska föreningen teckna en separat försäkring.

    Kontakta olika försäkringsbolag för offert samt vilken typ av försäkring/villkor som gäller.

Föreningsbidrag

  • Områdesförening som har minst 75 % närvaro på SSF:s fullmäktigemöten.

  • Storleken på föreningsbidraget styrs av antalet lägenheter i respektive område. Alla områden med färre än 100 rum i korridor/lägenheter kan söka 15 000 kr i ordinarie föreningsbidrag. Övriga områden med fler än 100 rum i korridor/lägenheter kontakta SSF för aktuellt belopp.

  • Föreningarna kan söka ordinarie föreningsbidrag en gång under innevarande kalenderår from 1 januari tom början av december.

  • Föreningsbidraget söks via SSF men betalas ut av SSSB. Handläggningstiden varierar från någon vecka efter inlämnad ansökan till ca fyra veckor. Områdesföreningen får inget meddelande från SSSB när inbetalningen görs så se efter på föreningens konto regelbundet. Dröjer det med inbetalningen kontakta oss.

  • Alla områdesföreningar har möjlighet att söka extra föreningsbidrag ifall verksamheten kräver så och föreningen inte kan täcka det med det ordinarie föreningsbidraget.

Ekonomi

  • Arbetsgivaravgifter ska inte betalas på ersättning till en person om ersättningen under året är mindre än 1000kr. Det vill säga att fast och rörligt styrelsearvode ej bör överstiga 1000kr per kalenderår.

  • Ja, SSF har möjlighet att tillhandahålla en ekonomisk revisor. Kontakta ombudsmannen för mer information.

Övrigt

  • Områdesföreningens arbete styrs i första hand av stadgarna. Näst efter stadgarna kommer årsmötets beslut. Därefter styrelsens beslut. Styrelsen är alltid ansvarig för sina beslut inför årsmötet.

  • Svaret på denna fråga är lite längre och går att läsa här.

  • Styrelsen väljs varje år på årsmötet. Det är valberedningen som föreslår styrelse. Läs mer om de olika posterna här och kontakta valberedningen här.